onsdag 18 november 2009

ljudböcker, Tjuvarnas marknad och Axel von Fersen

Jag har fastnat i ljudboksdjungeln. Det är underbart! Jag har hört böcker som jag aldrig skulle kommit på att läsa själv. Några av dem hittade jag i föräldrarnas bokhylla. Bland annat en Guilloubok. Jag har alltid haft svårt för hans böcker men måste erkänna att böckerna om Arn förvånade mig positivt.



Men nu har jag lyssnat till "Tjuvarnas marknad". En kortare beskrivning av boken finns här Givetvis lyser författarens syn på överklass igenom och han lyckas skicka mer eller mindre väl fördold kritik åt alla möjliga håll, vilket lockar fram många leende hos mig. Ytterligare något som ger mervärde tillboken är Tomas Bolmes inläsning. Han är otrolig på att få till olika röster för de olika karaktärerna. Jag är imponerad!

En annan bok som jag fann i bokhyllan var Axel von Fersen av Herman Lindqvist. En kort beskrivning finns här



Detta är en historisk roman som läses av Lindqvist själv. Spännande och intressant eftersom mycket är hämtat från brev och dagböcker skrivna av de inblandade själv. Jag lärde mig otroligt mycket om tiden kring franska revolutionen.

Hur som helst har detta lyssnande fått mig att längta efter mina bilturer till och från arbetet, de som tidigare var så trista. Lyssnandet har också fått mig att bli nyhetsmässigt handikappad eftersom jag väljer böckerna framför nyhetssändningarna... Men det är väl ett pris väl värt att betala!

Inga kommentarer: