måndag 30 november 2009

Advent med kyrkfika

Så är första advent över!
Så underbart det är att höra en församling sjunga och verkligen sjunga i psalmerna. Dessa traditionella psalmer håller genom tiden.
Jag funderade på igår att dessa psalmer säger så mycket mer än jag kan få fram i en predikan. De bär verkligen budskapet. Psalmer, körsång och ljus vad mer kan en första adventsgudstjänst behöva?
Kaffet efteråt såklart.
I min hemförsamling valde de flesta att åka hem och fika. Något som är så synd. Min man som inte springer ihjäl sig i kyrkan kommenterade detta fika , där vi och ytterligare en familj var de enda under 70 år, med att de andra vet inte vad de missar. Här träffar vi människor som vi troligen aldrig skulle ha talat med annars, vi får möten som vi inte skulle ha fått och vi får höra livsberättelser och historier som vi aldrig skulle ha hörtom vi inte varit där. Här möts generationer, något som också är en bristvara i många människors liv.
Fram för kyrkfika, det är fanatstiskt. Och våra barn förgyllde några äldre människors dag med sitt skratt och prat.

Efter min "jobbgudstjänst" på eftermiddagen fick jag mer kyrkfika och detta var lika mysigt det. Ett tillfälle att mötas och prata. Jag hamande i ett par mycket intressanta samtal som gav mig något att fundera på i bilen på vägen hem.....

Inga kommentarer: