måndag 23 november 2009

idrottsföräldrar, var positiva!

Jag brukar inte gå med i grupper på facebook hur som helst men idag fick jag ett erbjudande som är väl värt för fler än mig att överväga. Det handlar om hur vi beter oss som idrottsföräldrar. Här kan du kolla lite på en ny bok som är på G. Som gammal (trots att jag är så ung)ungdomstränare vet jag med mig att den allra trevligaste förälder kan förvandlas till ett monster bredvid idrottsplanen. De gapar skriker, härjar och skäller mycket och gärna. Det kan vara andra föräldrar, tränare, motståndare, de egna barnen eller andra och särskilt domare,även om de är 14 år och dömer sin första match, som är offer för dessa överdoser adrenalin.
Ett annat problem är de som bara ser sina egna barn och inte förstår hur en lagkamrat som är något sämre i deras ögon ens har rätt att beträda idrottsplanen på bekostnad av deras barns möjlighet att briljera! Hua jag minns detta med fasa och inser att snart är det mina barn som ska tvingas höra detta liv vid sidan av planen.

Nä fram för idrott för att det är roligt.Låt elittänkandet stanna hemma när vi går och stöttar våra barn i deras idrottsutövning. KUL och ROLIGT och GEMENSKAP borde vara det som får styra låååååångt upp i åldrarna!
Och allt annat än glada hejarop borde vara förbjudet kring ungdomsidrotten!

Inga kommentarer: