fredag 13 november 2009

livets delar går inte att ta isär.....

Livet fortskrider.
Jag funderar och funderar över just livet och vad det kan göra med oss och vad människor runt omkring oss gör med oss..., ibland utan att de ens vet om det.

Min handledare på samtalscentrum och jag hade ett gott samtal i veckan. vi pratade, eller snarare jag pratade och hon inflikade något ord här och var, om varför vi ibland överreagerar på vissa saker och ibland omöjligt kan förstå våra egna egentligen självklara reaktioner.
Det intressanta är att hon med en enda fråga ställde min självbild på ända. Det var så nyttigt att plötsligt och pga av ett eller två ord från en annan människa insåg så mycket om mig själv.
Hon frågade hur det är med självförtroendet och jag svarade automatiskt att det är dåligt.... hon tittade lite på mig och jag insåg plötsligt att det inte är sant. Det blev så klart att självförtroende och självkänsla är två skilda saker. Mitt självförtroende är det inget större fel på, men självkänslan.....
Och plötsligt öppnade sig mitt liv framför mig och jag såg mönster som jag aldrig tidigare sett. Det var fantastiskt och skrämmande. Jag insåg att det jag säger och gör kan få konsekvenser för dem jag möter långt bortom det jag ens haft i mina fantasier...
Spännande är det med lite otäckt oxå.

Inga kommentarer: