måndag 13 april 2009

påsken

Påsken denna fantastiska högtid som går från död till liv. Jag älskar det!
Den är lång man har möjlighet att följa hela påskberättelsen i kyrkan. Det finns tid att umgås med vänner och familj, kan det bli bättre?
I fredags fick jag en aha-upplevelse under gudstjänsten. Det handlade om hela symboliken i det spruckna förhänget i samband med Jesus död. Jag har inte reflekterat över denna enorma symbolik förut.....att Jesu död, men framförallt hans uppståndelse faktiskt öppnar vägen direkt till det heligaste, till Gud. Kanske märkligt att en prästkandidat inte funderat över detta, eller ens sett det självklara i detta. Men så är sanningen. Så jag tackar min kyrkoherde för denna predikan som så tydligt öppnade mitt sinne.
Vi besökte också midnattsmässan, men det kändes som att den fantastiska påskglädjen på något sätt saknades där, vet inte varför, men då kändes det! Trots att det var dop av två unga människor så saknades DET. hur som helst så är det ju svårt att vara ledsen en påsknatt, så det var vi inte.

Under helgen har vi också hunnit med våra vänner, vilket känns fantastiskt!
Det har varit besök och massa tid för samtal och bara vara.
Påsken är underbar!
Jesus är uppstånden, han är sannerligen uppstånden!

Inga kommentarer: