onsdag 8 april 2009

Maria - drömmen om kvinnan



Idag har jag och vännen varit på historiska museet och kollat den Mariautställning som finns där ytterligare ett par veckor.
Den var väl snygg vad gäller ljus och ljud. Musiken som spelades var underbar och passade otroligt bra, men själva prylarna.....hm.
Vi konstaterade att det möjligen kan vara så att vi som är vana att röra oss i gamla kyrkorum möjligen är bortskämda med skulpturer av detta slag. Vi ser dem ju typ varje vecka.
Det som var mycket positivt var att det fanns en bunt lappar som besökarna faktiskt fick ta med sig hem!!! Normalt finns det ju bara anslag på väggen som man får läsa under tiden man är på utställningen, men här fanns alltså möjligheten att ta med sig en kopia av dessa hem. Varje blad handlade om olika aspekter om Maria. Dessa blad är nu lagda till samlingen för material till kommande predikningar!
Här kan du läsa lite mer om du vill. Det är ett extranummer från Kyrkans tidning som handlar om Madonnorna....

Ja som sagt kanske inte den bästa utställningen, men ändå väl värd att se......Dessutom fanns ett fantastiskt bildspel med kvinnobilder som verkligen fick mig att tänka till på de olika villkor vi lever med i livet!

Men åter till Maria. Jag konstaterar att jag verkligen är så imponerad av hennes lydnad och vilja att helt vilja vara i Guds tjänst. Jag älskar bilderna av Maria vid bebådelsen. det som senare lyfter Maria till både det ena och det andra, särskilt inom katolska kyrkan, är inte lika viktigt för mig, men just detta att säga ja till Gud och att helt lägga sitt liv i Guds händer på det sätt som Maria gjorde, det ger mig gåshud.
Maria sa: Må det ske med mig såsom du har sagt...........................

Inga kommentarer: