onsdag 1 september 2010

Tänt var det här!

JA det är märkligt att vi efter 50 år med ordning i Svenska kyrkan där män och kvinnor får vigas till präster ska behöva vara med om detta. I Tidningen går i dag att läsa om att tre män kallas till domkapitlet efter att en kollega i en av kontraktets församlingar fått nog av att se sina kvinnliga kollegor vara arga och ledsna efter kontraktssamlingar där dessa herrar emellan åt betett sig betydlig värre än vad texten i tidningen avslöjar. Det handlar i vissa fall om total avsaknad av folkvett, i mitt tycke! Det har bland annat uttalats att ordet blir impotent om en kvinna predikar det och andra små delikata uttalanden som inte ens är värda att nämna. Men jag känner både sorg och ett äntligen när jag idag inser att journalisterna nu fått reda på hur det är, trots att det så att säga hållits inom familjen under en lång tid. Nånstans känner jag mig lite upprättad av detta. Men samtidigt finns en så stor sorg i hjärtat när jag inser hur det är fatt i vår kyrka.... och paradoxalt nog kommer detta i veckan före det att söndagens tema är "Enheten i Kristus".

Inga kommentarer: