lördag 25 september 2010

Jag MÅSTE se Vasa

För någon månad sedan kom en av sönerna hem och deklamerade mycket dramatiskt att han var TVUNGEN att se Vasa. Det bara var så! Saken upprepades ett par gånger tills mamman förstod att detta var allvarligt menat. SÅ nu har vi varit i Stockholm och besökt Vasamuseet. Flera vuxna jag har pratat med är mycket förvånade och hävdar att det finns betydligt roligare museer för en 7-åring i den stora staden och jag är beredd att hålla med med tanke på de minnen jag har från barndomens besök vid det stora skeppet. Det visar sig dock att de allra flesta barn som varit där fullkomligt älskar det! En del saker försvinner med ålder och fascinationen för ett gammalt vrak är uppenbarligen en av dessa saker. Hur som helst drog vi i lilla snabba bilen norrut för att våldgästa hemma hos Lunkentuss och hennes sambo. Detta hem kommer till våren att bebos av ytterligare en människa vilket oxå var spännande i 7-åringens värld, jag menar tjocka magar är ju inte så ovanligt, men tjocka magar med bebisar ser man inte varje dag....
Vi tog tunnelbana och spårvagn för att ta oss till Djurgården och tillbaka till stan fick det bli färjan. Sedan var det viktigt att få se slottet och Riksdagen, vilken förövrigt var omringad av både polis och journalister.... Vi tog en lunch för att orka med dagens andra höjdpunkt, Buttericks.

Att se pojkens min när han insåg HUR mycket saker det finns på denna plats var ganska upplyftande.... Det tog ca 45 minuter innan han tittat färdigt!
Men nu är vi hemma igen och är nöjda med att ha sett Vasa och magen och Buttericks. Och dessutom som en bonus fick vi ju träffa vännerna A och A det är aldrig fel!

Inga kommentarer: