lördag 25 september 2010

Biskopsvalet går vidare

I torsdags var det så dags för Biskopsval i Linköpings stift. Det kändes som en mycket osäker historia och själv hade jag inte alls bestämt mig när vi satte oss i bilen för att ta oss till den vallokal vi var hänvisade till.
Det var under stor vånda och med mycket taktiktänk som jag till slut skrev ett namn på min lapp och lämnade den till att läggas i valurnan.
Det var en febril aktivitet med mobiler efter att röstningen var klar. Varje kontrakt räknades för sig och det sammantagna resultatet blev offentligt först klockan 13. Och nyfiken som man är så ringde vi alla runt till våra kontakter i på olika håll för att få lite tidig aning om resultatet som slutligen såg ut så här:
Martin Modéus fick 39,8% (231)
Mikael Mogren fick 24,1% (140),
Peter Lundborg fick 15,7% (91),
Ingemar Söderström fick 10,5% (61),
Karin Burstrand fick 9,5% (55).


Detta innebär att Modéus och Mogren går vidare till en andra valomgång den 14 oktober. Och denna dag avgörs vilken biskop vi får från och med mars 2011. Nu är det klart att vi får en ung man som biskop, vilken av dem vi möjligen får ha att göra med de närmsta 25 åren återstår att se........ Men jag vet var jag lägger min röst.

Frågan är om det är ett bra system att välja biskop på. Flera debattartiklar är ju skrivna i ärendet.... Jag skulle gärna vilja att det vid en andra valomgång var praxis med en ny hearing med de två kvarstående kandidaterna. Det är ju ändå en ganska stor andel väljare som faktiskt måste ta ny ställning. Kanske till två kandidater som inte alls varit aktuella för dem innan de tillslut ställs inför faktum att det endast finns dessa två kvar....
Nåja den som lever får se.

Inga kommentarer: