onsdag 28 april 2010

en del av vår resa Auschwitz och Assisi

I min telefon hittade jag ett foto från Assisi. Jag tog det från mitt rum på klostret nu i april, kan man vara annat än lycklig när man vaknar upp till en sådan vy?


Särskilt glad känner man sig över detta när man dagen innan befann sig i helvetet på jorden, Auschwitz....

Att vandra där med ett gäng ungdomar var speciellt. JAg är så glad och tacksam att vi trots lite tid tillsammans har lyckats skapa en trygghet som gör att även de "tuffaste" vågar komma och prata en stund när det blir för jobbigt, med svältbunkrar, galgar, avskuret hår, resväskor och andra tillhörigheter som judarna hade med sig till lägret, baracker, gaskammare, ugnar, berättelser om ett verkligt helvete!!!!
Att komma till Auschwitz och Birkenau är något som varje människa skulle sätta som ett mål för sitt liv. Det gör något med en att vara där.....
Efter besöket och lunch med polsk pizza, inte alls så dum som ryktet gjort gällande tog vi oss till Centre of Dialogue and Prayer in Auschwitz, ett kloster som har som ambition att få igång ett samtal kring förintelsen. Hit är alla välkomna, det finns möjlighet att bo kvar eller bara komma en stund för att reflektera över det man sätt och hört under sitt besök i lägret.
Vi träffade en underbar syster som bjöd oss på kaffe och en stunds samtal efter att vi haft samtal med ungdomarna och även firat en enkel mässa.
Sidan är nu under ombyggnad men är du på väg till oświęcim så glöm inte bort detta ställe ca 10 min promenad från Auschwitz museum.
Efter denna dag drog vi vidare till Assisi. Där mötte vi Fader Theodore som visade oss runt i Franciscus Basilikan.

En underbar plats att vara och stanna på. NU var tiden knapp så det blev bara ett smakprov.
Kvällen bar med sig en fantastisk middag och inköp av albor och prästskjortor till rena fyndpriserna.....
Efter en god natts sömn fortsatte vi mot Rom..........

Inga kommentarer: