tisdag 5 augusti 2008

att vara ordets görare inte bara hörare

jag har fått något av min mor som hon troligen inte inser värdet av för mig.....jag gjorde det inte heller själv vid första anblicken.
Det var tre stycken "dagens lösen" som hon hittat i gömmorna efter sin morfar. De innehåller bibelord från den gamla bibelöversättningen och är en guldgruva när man befinner sig tillsammans med äldre församlingsbor.
I morgon ska jag till äldreboendet och i veckans texter nämns att vi bör vara ordets görare inte bara dess hörare, vad kan då bättre exemplifiera detta än att varje dag leva med och efter ett bibelord som dagens lösen! Och att dessutom kunna läsa det med den översättning som de äldre är vana vid känns som en jackpott! Hoppas att det upplevs så också.

Annars är detta inte lätt alls. Bibelorden och dess uppmaningar är så vackra, men när det väl gäller så är det inte så lätt att vara dess görare, det enda jag kan trösta mig med är att jag faktiskt bara är en människa, en människa som försöker göra mitt bästa , men inte räcker hela vägen fram.

Inga kommentarer: