måndag 15 augusti 2011

I jämnlikhetens namn

Jag har ett tag funderat på hur jag ska kunna använda nedanstående foto. Jag och vännerna från studietiden i norr hade en djup och allvarlig diskussion om hur snett det är med olika ord för kvinnligt och manligt kön och om hur mycket enklare det är att sätta namn på pojkars än på flickors. Denna diskussion resulterade i en lista som mycket riktigt blev längre på manliga sidan..... Men jag måste ändå säga att det var jämnare än vad vi trodde, jämställdheten är på väg även på detta område!
Så läste jag detta inlägg hos kloka Emelie. Så då måste det nog menas att det är tid för att publicera denna mycket ovetenskapliga lista. Tack för puffen.....

Såna här saker får mig att fundera en hel del. I går på nyheterna talades det om att kvinnor, på många sjukhus, opereras för ljumskbråck med den metod som passar män, trots att man vet att det finns en metod som fungerar bättre på kvinnor. VARFÖR undrar jag! På Mora lasarett, där det är rutin med olika operationstekniker beroende på kön står man frågande inför detta faktum.
Även normen för hjärtinfarkter har länge varit satta för män, att kvinnor får andra symptom och oftare tysta infarkter lämnade man i många år utan åtgörd då all hjärtforskning skedde på män trots att halva befolkningen de facto är kvinnor! Även den saken har dock blivit bättre!
Nog om detta för nu, men fundera vill jag nog fortsätta med!

Inga kommentarer: