söndag 7 augusti 2011

husmorsfunderingar som blev skorpor


Kan det vara så att jag möjligen taggat ner nu när jag har semester..... idag fick jag en plötslig lust att baka biscotti av alla saker.....så sagt och gjort jag bakade en sort med ingefära och kanel.....yummi!!!
OCH mycket enklare än man kan tänka sig!
Receptet delar jag mer än gärna vidare.
Tycker att det är en spännande känsla att VILJA baka och att njuta av doft och resultat......börjar antingen bli gammal eller avslappnad, kanske en kombo av bägge....?

100 gram smör, (eller margarin)
2 dl strösocker
3 st ägg, stora
7 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 tsk ingefära, torkad
2 msk kanel, malen

1. Vispa smör och socker poröst, tillsätt äggen, ett i taget.
2. Blanda samman de torra ingredienserna tillsammans med kryddorna
och rör ner dem. Rör tills smeten blir slät.
3. Rulla till tre längder och lägg dem på en plåt. Platta till dem något.
4. Grädda längderna i 175 grader i ca 20 minuter. Ta ur plåten ur ugnen
och skär längderna diagonalt, bitarna skall bli 2 cm breda.
5. Ställ tillbaka plåten och grädda ytterligare 10 minuter.
6. Stäng sedan av ugnen och låt dem stå i eftervärmen tills de är genomtorra.

Inga kommentarer: