fredag 15 oktober 2010

Rut!

på söndag är en av texterna hämtade från Ruts bok.
Rut är en stark kvinna i en kort bibelbok. Ta fram din Bibel om du har lust och läs om Rut och Noomi och deras fanatstiska vänskap. Visst kan man uppröras lite över de kulturella betingelserna som inramar berättelsen, men när man ser bakom detta så är det en berättelse om en djup vänskap, en vänskap som är beredd att ta både utanförskap, fiendeskap, identitetsproblem och mycket mer. Det är en ung kvinna som är beredd att offra sin framtid för vänskaps skull. Det är stort. När Den äldre kvinnan, Noomi, uppmanar att Rut ska vända bort från henne för att hitta en make bland sitt eget folk får hon istället för ensamhet och synen av en rygg gående bort från sig denna enorma kärleksförklaring:

”Tvinga mig inte att överge dig och vända tillbaka.
Dit du går, går också jag,
och där du stannar, stannar jag.
Ditt folk är mitt folk,
och din Gud är min Gud.
Där du dör, vill jag dö,
och där vill jag bli begraven.
Herren må göra mig vad som helst
— endast döden skall skilja oss åt.”


Rut visar att människan är anpassningsbar och har förmågan att definiera om sina ramar om det är nödvändigt. Skulle Dy göra som Rut för din vän? Står du kvar när det blåser, när sjukdom och sorg river i din vän, finns du då där?
Jag vill bli lite mer som Rut!

Inga kommentarer: