måndag 29 mars 2010

så var det där med Bjästa

Jag såg som många andra uppdrag granskning om det som hände i Bjästa....
ALLA, utom en modig vände sig bort från flickan till och med prästen, vi som ska stå på de svagas sida, men nu verkar det som om även han kommit på bättre tankar enligt den här artikeln.

Jag är mycket imponerad av denna modiga flicka som vågade stå på den våldtagna flickans sida. För att relatera till palmsöndagens text så kan man väl säga att hon var stenen som ropade när alla andra tystnade.....
Vuxna människor uttalar sig i tv-reportaget om "sanningar" som de hört via bekantas bekanta, var är det kritiska tänkandet? Vad är det som gör att människor uppenbarligen trivs med att gotta sig i rykten om något så hemskt, det ena värre än det andra. Jag skäms för mänskligheten!

Det som händer på nätet är också fruktansvärt, vilka ord och vilken disrespekt för människor, jag bleknar av dessa uttryck som unga människor använder mot varandra och i det här fallet mot en våldtagen flicka. Självklart ska vi stå på flickans sida, dessa kränkande inlägg är så vedervärdiga. I Bjästa verkar det ha blivit en självklar sak att hata flickan och att alla har rätt att kränka henne efter tycke och smak! Det var inte hennes fel att hon våldtogs!!!

MEN trots detta vedervärdiga, trots det vidriga i pojkens handlande
så finns inget som rättfärdigar det hat som pojken idag utsätts för. Nu är det han som kallas alla dessa hemska saker på nätet, var finns respekten för människovärdet? Det han har gjort är vedervärdigt och han har blivit dömd och får tack och lov vård. För den människa som beter sig på detta sätt och anser sig ha rätt till en annan människas kropp mot dennes vilja behöver verkligen hjälp. Men det är trots allt en människa.En människa som skulle behöva rannsaka sig själv och sitt samvete, en människa som behöver be om ursäkt och stå för vad han gjort, men trots allt en människa!

Min tro på mänskligheten har fått sig en knäck efter detta, men jag vill tro att det finns försoning, jag tror att vi alla kan förändras och jag hoppas att det finns förlåtelse, men det är stort att förlåta i det här fallet, mycket stort....

Kyrie Eleison!

1 kommentar:

Anonym sa...

jag har också föjlt debatten.Tycker den har varit hemsk.Stackars tjej.precis som du reagerade jag lite över hur prästen tänkt.Även all de vuxna,som man tror ska föregå med gott föredöme.
det är inte heller rätt om de nu vänder det mot pojken.
jag själv försöker leva efter budet
allt vad du vill andra ska göra mot dig,ska du göra för de.
kanske något att tänka på.

jorden är inte alltid ett paradis att leva på.men man kan ju alltid hoppas man lär sig smile
stort tack du vågar ta upp detta ämne på din sajt