onsdag 3 februari 2010

Retreat med Tito Colliander- here I come

Nästa vecka ska jag åka på retreat till vår underbara stiftsgård. Temat för tilldragelsen är "Tito Colliander och den ryska heligheten". Detta ska bli mycket spännande. Tito Collianders liv var inte helt enkelt. Något mer om honom kan du läsa på Elmer författardatabas. Retreaten utgår från Astrid Andersson Wretmarks bok med samma titel som temat.


SvD hade en inte helt positiv recension av boken. kanske ligger lite i det , men men.....

Jag har läst boken och inspirerats mycket av hur Collianders liv påverkades och förändrades i mötet med ikonerna och den ortodoxa kyrkan. Det har väckt funderingar kring min egen religiösa utveckling och hur jag hamnat där jag hamnat trots, eller tack vare min bakgrund. Spännande ska det bli i allafall. Inte bara temat utan även retreaten i sig. Det är min första och jag tror att jag behöver den. möjligheten att välja andra alternativ till prästfortbildning fanns, men jag tror att detta är det jag verkligen behöver. Träna upp förmågan att bara vara och fokusera tankarna, inte ständigt fylla på med ny kunskap som aldrig riktigt hinner bearbetas....
Men stillhet och meditation i två dagar det är en utmaning för blivande prostinnan!

Inga kommentarer: