lördag 13 februari 2010

nattjobb och Esters bok......

Nu har det då hänt det jag väntat på.
FÖr första gången har jag fått ta till natten för att få till en predikan. Det har helt enkelt inte funnits tid innan och idag vill jag verkligen vara ledig med barnen. Så det blev nattjobb. Troligen pga av dålig planering, men jag vet inte hur jag skulle fått ihop det. Kanske skrivit den förra veckan.....hm, men man vill ju ha färskvara liksom. Hur som helst så har jag den nu och det känns riktigt bra, kärlekens väg är ju ganska tacksamt.
Jag hittade dessutom en gammalpredikan, tre år, som jag hade och jag förvånas över att jag faktiskt tycker att den är ganska bra. Det mesta jag läser som jag skrev för några år sedan tycker jag är alldeles för komplicerat och invecklat, men den här var faktiskt helt ok.... Esters bok är ju ganska lättillgänglig.
MEN egentligen är ju berättelsen om Ester en ganska förtryckande berättelse från början. Ester blir ju drottning sedan den första drottningen blivit utkastad efter att ha vägrat att bli behandlad som ett objekt som skulle visas upp för kungens vänner helt på hans villkor. OCh Ester får träffa kungen först efter att ha genomgått en flera månader lång skönhetsbehandling. och efter att han träffat en flicka från varje provins som genomgått samma behandling för att sedan får vara med kungen en natt och sedan förflyttas till huset där konkubinerna, som det så fint heter, bodde. Men kungen fann Ester behaglig och hon blev hans drottning! Ja kära nån så det var...

Men efter detta är det ju iallafall lite av en hjältesaga....där Ester riskerar sitt liv, genom att prata med kungen utan att ha blivit ombedd, för att rädda sitt folk. Hur många av oss skulle göra det?

Inga kommentarer: