fredag 2 oktober 2009

funderingar om min kyrka

Ojojoj nu går tiden och jag med den.....
Fattar inte vad som händer, men kanske är det jobblivet som visat sig!

Igår gjorde jag BodaBorgpremiär! Detvar jättekul och jag inser att min tävlingsinstinkt sitter där den ska. Bodaborg är ett äventyrshus typ fångarna på fortet!!! Väldigt roligt var det! Rekommenderas starkt!

Denna vecka kan jag annars inte beskriva ännu pga av känslor som svallar. JAg mötte återigen den reella verkligheten gällande ämbetsfrågan.....Ni vet det där som avgjordes för 51 år sedan....att även kvinnor kan vara präster! Hua motståndet mot detta lever i högsta grad och det dummaste jag hört denna vecka är att detta inte är något som har med männiksosyn att göra! Hur kan man hävda detta? Om jag, för att jag är kvinna, inte kan anses vara präst så måste det väl ha med människosyn att göra eller???????
men vad förstår väl jag?
Vad jag förstår är att jag tycker det är lågt och fegt att inte dyka upp till en träff tillsammans med dem som man dragit igång en diskussion som detta med.
Anledningen , ja det vet ingen, men det var ju så smärtsamt!!!!!!
Jag bara undrar ; Hur smärtsamt var det för de kvinnor som satt där? Och för de män som inte delade åsikten men riskerar att anklagas för att ha den?
Fegisar stå upp!

Jag blir också förvånad och förtvivlad över hur mycket av denna åsikt som faktiskt existerar....vad är det för kyrka jag gått in i ? Med unga män som uppenbarligen ljuger inför Gud och sina biskopar för att bli präster trots sina förlegade åsikter.....

Och hur många står fast i detta därför att deras sociala sammanhang kräver detta?.....

Inga kommentarer: