måndag 12 oktober 2009

Fantastiska vänner vet vad som behövs.... finn kraften i Fransiscusbönen

Igår var jag ledsen, nere och besviken.
Vännen kom då med två underbara presenter i varsin ram. Det ena är ett utkast till ett glaskonstverk som ska fungera som altartavla i vårt kapell.
Det andra var Fransiscusbönen....
Jag är så rik som har sådana vänner.
Vad jag än gör kan jag inte vara i klass med denna underbara kvinna.
Jag vill dela de underbara orden som följde med mig idag till det jag var tvungen att göra!


O Herre, gör mig till ett redskap för din frid.


Där hat finns, låt mig få föra dit kärlek.
Där ondska finns, låt mig få komma med förlåtelse.
Där oenighet finns, låt mig få komma med enighet.
Där tvivel finns, låt mig få komma med tro.
Där förtvivlan finns, låt mig få komma med hopp.
Där sorg finns, låt mig få komma med glädje.
Där mörker finns, låt mig få komma med ljus.

O gudomlige Mästare, låt mig sträva
inte så mycket efter att bli tröstad, som att trösta,
inte så mycket efter att bli förstådd, som att förstå,
inte så mycket efter att bli älskad, som att älska.

Ty det är genom att ge, som man får,
genom att förlåta, som man blir förlåten,
och genom att dö, som man uppstår till det eviga livt.


Franciskusbönen, Den helige Franciscus, 1300-alet


Sedan ringde jag Lunkentuss som gaskade upp mig genom att påminnna om att vår sedan länge planerade Brysseltripp nu ligger i röret!!!!
Datum är satt och om jag känner henne rätt är flygbiljetterna beställda idag!
Som sagt jag är rik, Ni mina vänner är så värdefulla!

1 kommentar:

Lunkentuss sa...

Jupp. Biljetterna är bokade och betalda så nu ska vi bara hitta någonstans att bo så vi kan raggla, eller jag menar promenera, hem efter våra "kulturtriper". Puss!