lördag 17 oktober 2009

underbara prästjobb

Även om det är stressigt ibland och mycket att göra, iallafall den här veckan så är prästjobbet fantastiskt.
Idag tex har jag haft förmånen att döpa två sötnosar till bebisar. Två väldigt olika gudstjänster, men båda fantastiska på sitt sätt,men stolta storasyskon och rörda far- och morföräldrar.
Det sista dopet hade speciella omständigheter som gjorde att det fanns lycka av många olika slag i luften. det var så fantastiskt!
Och den finaste komplimangen till Gud kom från pappan till barnet som varit något skeptisk och något avvaktande i dopsamtal och andra kontakter.
"Vet du, sa han det var då himla fint och personligt .....så ja jag vet inte,. Men jag stod och var rörd med tårar i ögonen nästan hela dopet"
Tänk vad som händer med människor när helig Ande är verksam i rummet! Det är underbart!

Efteråt var jag medbjuden hem till familjen, något som jag alltid tackar nej till men särskilda omständigheter gjorde att det kändes rätt att följa med. Det var ett underbart kaos med en massa folk i ett vanligt hus och en buffé med hur mycket fantastisk mat som helst och en gästfrihet och värme som gick rakt in i hjärtat!
Tyvärr var jag tvungen att åka efter en kort stund för att vara fira helgsmålsbön.
Det är ju verkligen inte tyvärr egentligen, men jag hade gärna stannat och delat denna gemenskap ytterligare en stund.

Men Helgsmålsbönen var även den underbar! En gästande kör förgyllde vår kväll och de kändes som att mina ord gick in hos många som var närvarande. Psalmsången ekade och jag kände så påtagligt att Gud var där med oss!

Som sagt kan man vara annat än lycklig över att få uppleva en sådan dag på jobbet?

Nu en stunds sömn för att sedan ta nya tag i morgondagens högmässa.

Inga kommentarer: