torsdag 26 mars 2009

doptal till vuxen dopkandidat

Ibland blir manförvånad. Som häromdagen när jag skulle hålla mitt doptal. Jag fick så mycket god respons så jag blev alldeles varm inuti!
Så nu har jag samlat mod och tänkte dela detta med den som har lust att läsa det, om du inte vill så kan du sluta läsa nu. Om du vill läsa så välkommen att göra det och lämna gärna respons positiv som negativ. Språkligt är detta inte genomarbetat så det får du ha överseende med. För mig är dessa ord bara grunden till det som ska sägas till en församling och en dopkandidat, och därför inte egentligen till för att läsas.
Talet är skrivet till ett vuxendop och det fiktiva caset är som följer

Tibor är 58 år och invandrade från Ungern på 60-talet. Han har aldrig varit medlem i Svenska kyrkan även om hans fru var det. Då hon avled för fem år sedan kom Tibor i kontakt med kyrkan via en sorgegrupp och har sedan närmat sig kyrkan via främst musikgudstjänster och tisdags mässor i meditativ anda. Efter ett år av samtal med församlingsprästen har han nu bestämt sig för att döpas i en tisdagsmässa, veckan efter 5:e söndagen i påsktiden


”I min Gud har jag funnit styrka i min Herre har jag allt. Han har öppnat för mig en väg och bytt min ängslan i jubelsång” Ps130:4-6

Så sjunger vi här i kyrkan varje tisdagsmässa, så också ikväll.
Du Tibor har berättat för mig att dessa ord har varit mycket viktiga för dig på din väg hit till dopet. En väg som inte har varit helt självklar att vandra, en väg som byggts till bit för bit och som nu nått vägen fram hit till dopet, och med dig på vägen har du haft psalmens ord.
Temat för den här veckan i kyrkan är ”Att växa i tro”. Och det tycker jag passar så otroligt bra in här idag. I takt med att din tro växt sig starkare så har också vägen hit till dopet växt fram om än inte som en spikrak bred auotstrada.
Jesus säger i söndagens text:
”Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt er till att gå ut i världen och bära frukt som består.” Joh 15:16

Det är alltså inte bara vi som väljer, Jesus väljer också och han valde oss redan den dagen vi blev till. Jesus tror på oss och står och väntar på oss det kan vi vara säkra på, och han tröttnar aldrig på att vänta, vänta på att vi ska bli beredda att emot honom i våra liv, att vi ska bli redo att satsa på honom, att ska hitta vägen.
Och idag har du Tibor valt att säga ja till att döpas in i Jesu Kristi kyrka, att tacka ja till kallelsen att vara Jesus lärjunge, att säga ja till att satsa ditt liv på Jesus Kristus och att leva i hans efterföljd.

”I Gud finns styrkan, i Gud finns allt. Han öppnar vägen och byter ängslan mot jubelsång!”

Inga kommentarer: