fredag 11 december 2009

Vad är egentligen det viktiga med julen?

Så sitter jag då här helt insyltad i planeringen av julens gudstjänster. Men jag måste säga att jag verkligen uppskattar detta syltande!
Det får mig verkligen att fundera över varför vi firar jul och vad det är jag vill förmedla. För visst är julen så mycket mer än bara julklappar, pynt, godis, mat och tomtar.Egentligen tror jag att de allra flesta människor innerst inne tycker att det är gemenskapen som är det stora kring jul, men ändå dras många av oss med i den stora julkarusellen varje år.
Även om det sekulariserade samhället kanske inte diskuterar Guds människoblivande förvårfrälsnings skull så tycker jag ändå att det allt mer pratas om detta med julefrid och gemenskap. Och tack och lov också om de människor som står utanför andra människors gemenskap.
I media uppmärksammas de som erbjuder alternativa julfirande i församlingsgårdar och andra samlingslokaler. Ett erbjudande för dem som inte har någon att fira med eller som inte orkar eller förmår fixa allt det där som man "ska".

Gud blev människa, därför kan vi lita på att Gud verkligen vet hur det är att vara människa, Gud har ju själv erfarenhet!
Och vad vad var det då Gud gjorde när Gud var människa? Jo Jesus synliggjorde även de utstötta, de som ingen ville ha med att göra. Han åt med dem , han umgicks med dem, han älskade dem, lika mycket som han älskade alla andra människor.

Detta vill jag bära med mig i julens tid, och gärna även andra tider på året. Och jag hoppas att många människor med mig orkar kliva ur julens alla "måsten", för att se det stora "måstet", Att alla människor ska bli sedda och omslutna av sina medmänniskor!

1 kommentar:

Anonym sa...

JA AMEN till att se andra!
Alla behöver ju att bli sedda.
/Moyrah