tisdag 17 februari 2009

vigselrätt igen....hoppas jag.....lycka

Hå hå så har äventyret med den uteblivna vigselrätten för oss som vigs till präster nu i juni plötsligt tagit en ny vändning. I dag meddelade civilutskottet i ett pressmeddelande att även de som vigs till präster nu i vår komme ratt få vigselrätt med samma förutsättningar som redan vigda präster. glädjen var stor på pastis, i alla fall hos de allra flesta av oss.
För egen del är jag mycket lättad, men detta lila äventyr har fått mig att inse att jag nog trots allt är för att kyrkan ska behålla sin vigselrätt, trots att det gode Luther egentligen tyckte annorlunda.
Vi har så starka traditioner kring kyrkliga vigslar i Sverige och tydligen är det så att även jag sitter fast i dem och vill bibehålla dem.
Det finns troligen bra alternativ, men just nu känns det helt rätt att kyrkan låter dem som vill ingå sitt juridiska äktenskap göra det i kyrkan. Detta oavsett kön. kärleken är ju skapad av Gud och vem är då vi människor att döma och/eller fördöma.

Som det ser ut nu så kommer kyrkans alla präster att ha samma möjligheter att viga även efter 1 maj, nyvigda som erfarna och det gör mig så lycklig!

Inga kommentarer: