måndag 9 februari 2009

Vigselrätt eller inte, så tycker biskoparna

Ja så var det detta med vigselrätten i kyrkan.

Jag har varit så otroligt övertygad om min ståndpunkt, men just nu är jag bara förvirrad.Här nedan finns länkar till Biskoparnas två debatt artiklar som kom i slutet av förre veckan. Ett biskopskollegium två ståndpunkter.......spännande.
Jag inser att risken eller chansen att jag alls ska få någon vigselrätt är relativt överhängande/liten.
Det tråkiga är att vi om kyrkan inte tar ställning vilket de inte kan förrän vid kyrkomötet så kommer vi vara ca 60 nya präster som inte har någon vigselrätt när alla andra har det...Trist, trist , trist
Regeringen har bestämt sig och plötsligt fick kyrkan olyckligt två frågor som inte har med varandra att göra att ta ställning till samtidigt.

1 Ska kyrkan behålla sin vigselrätt
2 Kan vi skriva under en könsneutral äktenskapslagstiftning

Det blir ett spännande kyrkomöte i höst!

Här är länkar till de två biskopsgruppernas artiklar från dn debatt

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=881067


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=881441

Inga kommentarer: