måndag 15 september 2008

katolska mässa

så har nya erfarenheter infogat sig i blivande prostinnan. Jag har för första gången deltagit i en katolsk mässa. Ja, inte fullt ut alltså. Jag fick ju som icke-katolik nöja mig med välsignelsen, men det är inte det sämsta det heller. Det är spännande att göra nya erfarenheter av detta slag. Det var två celebrerande präster som tillsammans läste partierna som är avsedda att läsas av prästen lite konstigt, men ganska maffigt. Det är en stor skillnad i att prästerna tar emot gåvorna först och inte sist som det är hos oss.

Det känndes som att de som var där verkligen var där för att de ville. Stämningen var på något sätt innerlig och ärlig, något jag ibland kan sakna i min egen kyrka.
Jag är dock glad att jag sjungit så mycket i kör som jag gjort och dessutom mycket mässmusik på latin så jag kunde h'nga med i det latinska partierna och veta ungefär vad som sades och sjöngs.
En ny och nyttig erfarenhet som behöver begrundas en stund...

Inga kommentarer: