tisdag 28 mars 2017

MR och den här gången blev det av

Så kom då tiden för Magnetröntgen.
Möttes av en fantastisk sköterska som förklarade hur allt skulle gå till.  Morbus Paget var nytt för henne, men hon hade läst på och det kändes ganska skönt.
Dessutom frågade hon hur jag kände mig och hur jag mådde. Problemet är att jag inte känner så mycket.Sedan beskedet har det gått i 100 hela tiden, det är mycket som bråkar i livet just nu.... jag har ägnat mig åt att förklara och fixa för att andra ska må bra så jag har nog inte känt efter så mycket. Det jag mest kände för MR var tacksamhet, tacksamhet över att jag får göra det. Det är säkert asdyrt och det är en säkerhetsåtgärd och ändå får jag göra det.... jag betalar gärna skatt känner jag!
 Man får byta om till snygg sjukhusrock och så sätter de en nål i armen för kontrastvätska. Denna tjej ska ha extra cred för hon behövde bara ett försök för att hitta venen, det har inte hänt ofta !
Sen fick jag knata in till stora maskinen och fick förklarat för mig att jag skulle ligga stilla i ca30 min, alltså STILLA. Jodå det är jag ju bra på......
Sen fick jag vigt och graciöst, med en armhävning lägga mig på plats, inte helt bekvämt, men ändå. Det erbjöds radiokanaler i lurarna och så satte det igång. Det bankar och piper och vibrerar ganska bra i en magnetröntgen kan jag meddela och emellanåt blev det extremt varmt, men det var  inte mer obekvämt än att jag lyckade somna vid en bild. En bild kan ta typ 7 minuter att ta, spännande.

Så efter en halvtimma sådär cirka var det klart.  Kan meddela att rörelsen och armhävningen ner från britsen inte kändes lika graciös som den upp, men den var betydligt vingligare.
Ganska rödmosig och väldigt trött vinglade jag mig ut till omklädningsrummet igen efter att ha blivit av med nålen i armen. Några minuter senare var jag på väg ut.

Har känt mig ganska slak ikväll, trött och med lätt huvudvärk, men vad är det egentligen.

jag käner mig ändå tacksam för livet och för att den cancerform jag har fått ändå är ganska snäll. Nu hoppas jag att doktorn inte ser något på bilderna som inte ska vara där.


Inga kommentarer: