fredag 9 mars 2012

Din kropp är ett tempel

Har du sett på dig själv i en spegel?

Sett hur gåtfull en människa är?

Du är en avbild av gåtornas gåta

Han som finns, överallt, Den som är

Människa se dig själv djupt i ögonen

Smek din kropp, ja smek din egen hud

Vet att du är värd att älskas

Här och nu

Ett mästerverk signerat Gud

Vet du om att din kropp är ett tempel?

Evigheten finns gömd i valvens djup

Ja i ditt innersta porlar en källa

Som kan släcka din törst efter liv

Människa se dig själv djupt i ögonen

Smek din kropp, ja smek din egen hud

Vet att du är värd att älskas

Här och nu

Ett mästerverk signerat Gud

Så räta på ryggen, håll ditt huvud högt

Vet du är utvald, särskilt du är sökt

Håll ditt huvud högt

Så högt

Ja, Människa se dig själv djupt i ögonen

Smek din kropp, ja smek din egen hud

Vet att du är värd att älskas

Här och nu

Ett mästerverk signerat...

Mästerverk signerat..

Ett mästerverk signerat Gud


Dessa ord av Ingmar Johansson kommer från hans mysteriemässa. Texterna är fantastiska och musiken tilltalar också mitt hjärta! När jag funderar på dessa ord så slår det mig hur vi många gånger misshandlar våra kroppar med för lite mat, för mycket mat, för lite motion eller för mycket, för lite sömn, späkningar av olika slag. Mycket i vårt samhälle gör att vi inte behandlar våra kroppar som de tempel de verkligen är...... Så var nöjd med dig själv och ta väl han dom den gåva du fått av Gud, ditt eget tempel!

1 kommentar:

Lo sa...

Hej!
Så märkligt, jag hittade hit då jag googlade för att hitta inspiration till en påskkrans att ha på min dörr...och så fann jag så mycket mer! Är också kristen,har familj med tre barn och tycker om att röra på mig. Jag har ganska nyss påbörjat min bana att studera till diakon efter att ha jobbat som lärare i många år. Brinner för att på ett konkret sätt gå i Jesu fotspår...att sprida Jesu ordförråd på våra skolgårdar =)
Jag kikar in igen!
Lo