måndag 30 januari 2012

Stolt över dem som inte tiger!

Det slår mig hur bra vi har det i vårt land trots allt.... Och hur denna välfärd lätt drar med sig en missunnsamhet mot dem som har det betydligt sämre än vi.
I världen våldas, dödas, torteras, fängslas, förföljs, svälter, förtrycks människor under tiden som vi tittar på såpoperor, går i skolan, äter middag eller vad vi nu gör. De flesta av oss tycker att det är hemskt med allt detta, men ändå är vi inte beredda att avstå något av vår välfärd för att hjälpa dessa utsatta bröder och systrar.
Hur är det med oss egentligen.I demokratisk ordning har vi idag i vår riksdag och i många kommuner Sverigedemokrater med i de styrande organen. Detta leder då och då till en i mina öron dålig retorik med ekon från nazismens 30- och 40-tal.
Jag tänker på hur Jesus mötte varje människa med respekt, hur han uppmanar oss att dela med oss av vår mat, av våra kläder och av vår omsorg till de som har det sämre än vi själva.
Jag imponeras av dem som vågar säga nej till främlingsfientliga uttalande i fullmäktige och annat. Här på demokratibloggen finns ett gott exempel. Men att bli emotsagd passade inte så nu fortsätter det i corren
Ska bli intressant att följa vad som händer!.
Men Jesus sa ändå "vad ni än har gjort för en av mina minsta har ni gjort för mig"

Inga kommentarer: