måndag 3 oktober 2011

Päronmarmelad på två sätt och jag har kokat själv!!!!

För ett par veckor sedan sa en vän att han kokade päronmarmelad. Det gjorde mig sugen på just detta.Nu innehåller vår trädgård ett päronträd,men detta är inte till så stor hjälp om man vill göra marmelad efter det detta år gav endast ett päron för oss att dela på!
Som tur är hade vännerna en massa päron så jag fick med varm tass ta emot en påse.
Så idag har gjort premiär som päronmarmeladkokare!
Och det blev riktigt gott!
En sort med vanilj och en med ingefära.
Päronmarmelad med vanlij
500 g skalade, urkärnade päron
½ citron (eller 1 lime saft och skal)
1 tsk vaniljsocker
3-4 dl strösocker
Pektin

Skär päronen i bitar Koka dem och citronen (eller lime) mjuka, det tar ca 10 minuter.
Tillsätt vaniljsocker och socker.
Koka 5 minuter till. tillsätt Pektin som det står på flaskan. Häll upp på
rena burkar. Locket på!

Päron marmelad med ingefära
4 päron
2 dl syltsocker
2 cm färsk ingefära
Skala, kärna ur och finhacka päronen. Skala och finhacka ingefäran. Häll alla ingredienserna i en kastrull och koka på hög värme ca 10 min. sänk värmen och koka ca 5 min till. Häll den varma marmeladen i en lite burk.

Jag tycker att det är lite kul me den fin burk så det ägnades en del av kvällen till.
Kan tänka mig att en bit brie och denna marmelad skulle kunna förgylla en kväll....

Inga kommentarer: