tisdag 17 maj 2011

När får kyrkan egentligen synas....


I går på Dagens nätupplaga kunde vi läsa om hur man i Ängelholms kommunstyrelse röstat nej till att religiösa och politiska budskap ska få synas på digitala vägskyltar längs E6. Men det finns undantag.....om det t ex kommer en regeringsföreträdare så kan det vara ok att informera om det på nämnda skyltar. Det går också bra att informera om fotbollsmatcher och om det möjligen skulle vara så att det sker något i kyrkan som är att jämföra med det intresse som en fotbollsmatch kan skapa så skulle det möjligen kunna vara ok att visa på dessa skyltar.
Vad är det som är så infernaliskt farligt med kyrkan så att man numera knappt får nämna dess namn, om det inte är för att man vill ha skolavslutning där......
Skulle det verkligen skada någon om kyrkan eller för den delen ett politiskt parti fick möjlighet att tala om för omvärlden att något händer som rör deras verksamhet. Skulle det vara risk att någon kör i diket bara för att de ser att kyrkan har någon form av verksamhet?
Jag blir så trött.
70% av Sveriges befolkning är medlemmar i Svenska Kyrkan. Hur många % är intresserade av fotboll? Är det inte att göra människan väldigt liten om man inte tror att hon kan sortera bort den information hon inte vill ha? Vi sorterar ju i reklamhögen hemma och vi gör det säkert också med all annan information som vi dagligen utsätts för via media, reklampelare och liknande....
Gud gav människan en fri vilja och därmed möjligheten att göra fria val. Jag väljer väl själv om jag vill gå på en fotbollsmatch, jag väljer väl själv om jag vill går till kyrkan eller på ett politiskt möte eller vad det än må vara. Vi är så oändligt rädda för att såra de som inte är kristna i vårt samhälle...
Det leder ju in på den fantastiska debatten som årligen återkommer gällande skolavslutningar i kyrkan. På bloggen Stillsam skriver Lars B Stenström mycket bra och tänkvärt om detta.
Återigen undrar jag hur farligt det kan vara med religion. Kan en välsignelse skada? Och framför allt undrar jag varför man från skolans sida alls vill vara i kyrkan. Jag förstår att det kanske är den ända tillräckligt stora lokalen i en kommun, men ändå. Sen är det då detta med vad kyrkan ska ställa upp på. Ska vi verkligen öppna våra dörrar för en skolavslutning och på något konstigt sätt bli gäst i vårt eget hus?
I en kommun KRÄVER kommunen att församlingen ska öppna en stängd kyrka för skolavslutning då de annars inte har någonstans att ta vägen med sin avslutning. Är det verkligen en rättighet att få använda kyrkans lokaler då man så önskar, att debatten dessutom förs i lokalpressen ger en viss bitter eftersmak och stor oro och ilska bland elever, föräldrar och församlingsbor som många inte har en aning om bakgrunden till beslutet om att stänga kyrkan.
Det är verkligen två sidor på det hela. För visst vill vi att barnen och ungdomarna ska komma till våra kyrkor och få en relation till kyrkorummet, något de kanske aldrig annars möter, men på vilka villkor ska vi ställa upp????? Att inte ens få nämna Gud i kyrkan känns fel, samtidigt litar jag fast och fullt på att kyrkorummet i sig och den heliga Anden i synnerhet gör sitt och talar till barnen och ungdomarna när det sitter där sommarfina och väntar på sitt sommarlov.

Så för att knyta ihop detta......
Kyrkan får enligt kommunstyrelsen inte lämna sitt budskap på vägskyltar men förväntas upplåta sina lokaler för skolavslutningar......eller?

3 kommentarer:

Ann-Charlotte sa...

Jag bor i en kommun där man inte firar skolavslutning i kyrkan eftersom man då trampar de som inte har en kristen bakgrund på tårna. Nu är det så i den del av denna stora kommun jag bor i, kanske är det annorlunda i den andra delen, jag vet inte. Jag förstår din tanke gång, för jag undrar varför man väljer kyrkan om du som präst inte får prata om det du tror på? För mig är det obegripligt och jag har nog aldrig förstått vad det är som är så farligt med att vara kristen. Bits gör jag inte vad jag vet...

Blivande prostinnan sa...

Ja du Charlotte det är inte allt vi förstår och såna som du och jag får kanske fortsätta undra...... Och du, jag bits inte heller,iallafall inte så ofta....;-)

Samara sa...

Här i Holmsund har de slutat ha skolavslutning i kyrkan, av samma anledning som Charlotte sa, det är tragiskt, för när det kommer till kritan så är ju ca 95 % av eleverna kristna ändå.
När jag var barn var det så högtidligt att gå till kyrkan, man satt där andäktigt och tittade på altartavlan innan man skulle sjunga, men nu ska de hålla till i gympasalen på skolan, jamen hej då vördnadskänsla och att avslutningen är nåt speciellt.

Jag fattar heller inte varför folk är så rädda för kyrkor ?