söndag 19 juli 2009

ilsken, arg och kärring.......





Vad är svårt att förstå när man ser dessa två trafikmärken?
I min värld är det ganska tydligt att det troligtvis är lämpligt att köra max 30 km i timman pga att det kan tänkas finnas många barn i området!!!!! Men så verkar det inte vara för alla!

Idag har det varit regnigt tack och lov vilket inneburit att barnen som bor här längs vår lilla grusväg varit ganska mycket inomhus. Tack Gode Gud för det! För det har varit mycket trafik här pga av ett kalas i en av familjerna långt in på vägen. Och det är väl roligt med kalas, men varför måste folk ha så bråttom dit att de kör som blådårar trots ovanstående vägmärkens tydliga språk?
Nåja jag höll mig relativt lugn fram tills eftermiddagen, då någon gick lite över gränsen. Vi stod en bunt människor och talade i en trädgård, fyra barn var ute och cyklade, ett äldre par hade just passerat på sin stavpromenad och då kommer en Människa med uppenbart dåligt omdöme och kör ca 70 km i timman på denna lilla väg som är svår att möta en bil på och dessutom välfylld av barn, hundar, gående, cyklande och lite till.....
Jag fick spelet och följde efter på cykel för att prata lite med vederbörande. Den lilla gossen i bilen fattade inte att jag ville "prata" med honom trots att jag ställde mig mitt i vägen med min cykel så jag fick dunka på rutan.Jag talade om för honom att det är 30 och att det bor 16 barn under 14 år på vägen var på han leende svarar: Men sååååå fort körde jag väl inte......detta var inte rätt svar för blivande prostinnan just då.....Ja tror att han fick veta ett och annat om ansvar och om hur man bör köra trots att 30 skylten ju är en rekommendation och inte lagligt bindande....Han körde iväg, men ungen, som för övrigt borde lämna in sitt körkort, fattade visst inte vinken utan åkte vidare i allt annat än 30 km även om det inte var 70,,,,,,,man får vara tacksam för det lilla!
Ilsken är ett milt ord för mina känslor.......
Och antagligen har han och han kompisar nåt att tala om nu de närmsta 10 åren om den där sura kärringen som skällde ut dem, men hellre det än att de kör ihjäl någon oskyldig!!!!

Inga kommentarer: