onsdag 6 juli 2011

Goda samtal!

Jag har på sista tiden insett hur mycket jag uppskattar goda samtal, samtal som berör och får mig att fundera. Samtal som handlar om viktiga saker, inte bara om vad alla andra gör, har gjort eller borde ha gjort.....
Härom kvällen hade vi besök av en vän och kollega och hennes man. Över en middag gick samtalet högt och lågt. Om kyrkan, om livet om Berlin på 50-talet, om DDR, om doping, om mumintroll, sexleksaker, utklädningskläder, folkmord, företags-organisation,utflyktsmål, ja jag vet inte allt. Det var mycket skratt trots vissa allvarliga ämnen och jag kände mig så otroligt levande efter denna kväll. Tack gode Gud för alla människor som finns runt omkring oss och som berikar mitt liv på många olika sätt.
För några veckor sedan var vi på prästvigning i Östersund och hade även där en fantastisk helg med underbara människor och samtal som berörde. Dessa samtal gör mig levande.
Visst kan det vara skönt med en slöfika då man pratar väder och vind, men i ärlighetens namn så är det just de levande samtalen som ger energi!
Dessa samtal kan komma då vi minst anar det och ibland orkar vi kanske inte ens med dem, men för det mesta ger de liv......lika mycket liv som blomman vi fick här om dagen.....

Inga kommentarer: