torsdag 16 juni 2011

Skolavslutning i kyrkan mitt i debatten.....

Följande rubrik skapades i tidningendagen efter skolavslutningen......

Prästen talade enligt skolverkets alla regler inte alls om Gud, inte heller uttdelades välsignelsen...... iallfall inte i klassisk form. Däremot sa prästen:
"Ni vet ju alla vad jag tror på, och jag hoppas att ni alla också tror på något, något som är gott..... och eftersom jag inte får säga det jag vill säga så säger jag till er alla vad ni än tror på " May the force be with you"!
Detta föranledde då denna rubrik!
Jag måste dock tillägga att jag tycker att kyrkan är fantastsikt flat i denna debatt. Vad är det frågan om, ska vi rätta oss efter andras regler i våra egna lokaler..... Visst är det en fantastisk möjlighet för oss att få barn och ungdomar till kyrkorummet, och visst predikar kyrkorummet med altare, krucifix och målningar av sig själva, men ändå....... hur farligt kan det vara med en välsignelse? Om det är något jag inte tror på så betyder det väl heller ingen ting eller?????
Gud finns i våra liv vare sig vi vill det eller inte!

2 kommentarer:

Ann-Charlotte sa...

Hur orkar du som präst jobba vidare? När det är motvind hela tiden, när du/ni inte ens får predika utan måste ta Star Wars till hjälp för föra fram budskapet... är det inte farligt när beslutsfattare börjar bestämma att kyrkan inte får föra fram sitt budskap? Om NI tystas finns det inte då risken att vi får in en ny tro som vi inte vill ha? Öppnar det inte möjligheten för andra att bli "vår" kyrka???? Funderar jag... drömde om att bli präst men inser att den drömmen inte blev sann. Intresserad ja, det är jag.

Blivande prostinnan sa...

jag tänker att vi ska står upp för vår kyrka! Tycker att skolan kan ha sina avslutningar och sen kan vi erbjuda en gudstjänst som idag efteråt. Den får väl vara frivillig....men jag tänker inte ha ont i magen ett år till så det så! Nästa år ber jag och läser välsignelsen så det så!!!!