torsdag 16 juni 2011

Mio Min Mio och skrattet!

Förra veckan hade jag ett uppdrag att hålla ett hälsoföredrag. I mitt förra liv var detta vardag, så jag tycker att detta var en kul utmaning. Jag hade dock ingen lust att prata om det som folk tror att hälsa är, mat ocg motion oc sån´t så jag valde att utgå från skratt och då dök detta underbara citat från Mio Min Mio upp i huvudet!

Just då kom min fader konungen gående tillsammans med rosengårdsmästaren, som var Jum-Jums far. Och plötsligt blev jag lite ängslig, att min fader konungen inte skulle tycka om att jag satt där och åt och skrattade så högt. För då visste jag ännu inte, hur god min fader konungen var och hur han tyckte om mig vad än jag gjorde och hur gärna han ville att jag skulle skratta.

Min fader konungen stannade, när han fick se mig.
- Mio, min Mio, sitter du här och skrattar, sa han.
- Ja, ursäkta, sa jag, för jag tänkte att min fader konungen kanske tyckte lika illa om att man skrattade högt som farbror Sixten och tant Edla gjorde.

- Skratta mer, sa min fader konungen. Sedan vände han sig till rosenmästaren och sa något märkvärdigt.

- Jag tycker om fågelsången, sa han. Jag tycker om musiken från mina silverpopplar. Men mest tycker jag om att höra min son skratta i rosengården.


Tänk att skratt äre så underbart och jag sörjer att jag skrattar alldles för lite i mitt liv. Mer skatt till folket!!!!!

Inga kommentarer: