måndag 7 mars 2011

Ut med det gamla och in med det nya.....

Vi har fått en ny biskop och vi har fått säga hejdå till den gamla. Att säga hejdå till vår Martin var sorgligare än jag trodde.... Jag var från början i ärlighetens namn inte något större fan av honom, men tiden har gått och det har hänt både roliga och sorgliga saker. När katastrofen hände och min vän och mentor lämnade jordelivet alldeles för tidigt var Martin verkligen min biskop. Jag är honom evigt tacksam för det stöd han var under veckorna före det hon dog och veckorna efter. Mitt i allt detta kom också min egen prästvigning...
Martin har gett ibland gjort mig tokarg och ilsken som ett bi, men det fina i kråksången är att jag har kunnat säga det till honom och att han då faktiskt har lyssnat.
Jag kan vara stolt över att vi har haft en biskop som tagit ställning i frågan om samkönade vigslar. Och nu under det sista året faktiskt också varit mycket tydlig i vart han står i ämbetsfrågan.
VI får heller inte glömma att Martin gett oss en knippe ljudeffekter som vi aldrig kommer att glömma. Dessa ljudeffekter passar vid skämt, hälsningar, avsked, glädjeyttringar och pinsamheter......pschpschpsch, God bless You my friend, Magnifikt, bambarabam och andra klassiker finns i långa rader.....
VI har också alla fått lära oss att ikonen bör placeras där du ofta vistas och att den alltid ser dig!
Stavnedläggningsmässan var en rörande tillställning. En Smockfylld domkyrka och en påtagligt rörd biskop gjorde att stämningen var fantastisk. Psalmsången ekade med det var knäpptyst, sånär som på några bebisljud när biskopen lade ner stav, kåpa, mössa och kors på altaret.....


Så nu igår så vigdes då vår nya biskop, biskop Martin, den tredje Martin i rad! Här kan du läsa mer om det.
Nu är Martin vår biskop - Svenska kyrkan - Linköpings stift Min kyrkoherde fick äran vara med i mässan!

Nu ser jag med spänning och glädje fram emot vad vår nya Biskop Martin kommer att få ut och fram ur sina mantra glädje, befrielse, äkthet och nåd

Inga kommentarer: