tisdag 9 november 2010

Jag gillar olika!

Jag blir lite trött när det ska tävlas i teologi.....
Ibland kommer det små inlägg på facebook eller på diverse bloggar om kommande söndags texter. Men vissa har så svårt att respektera att vi tänker olika. För mig är det vår kyrkas styrka, att det finns olika präster, med olika bakgrunder och olika ingångar till texterna. Men vissa har så innerligt svårt att ta till sig kollegornas ansats och ordval. Jag tycker att det är intressant och spännande att dela kollegornas tankebanor, även om jag inte alltid håller med. Och jag sörjer över att vissa triggas av att försöka slå andra på fingrarna med sina teologiska inlägg. Nä hörrni, låt oss ta tag i oss själva och se rikedomen i de olika synsätten, allt blir mycket roligare när det inte är lika....
Jag gillar olika!

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Och ibland låter man ju tankarna fara iväg åt alla möjliga håll utan att det är vad man kommer att predika på söndagen. Men det har vissa också svårt att förstå. Som om varje tanke man får utifrån en bibeltext är det man sedan använder i predikan.