fredag 20 januari 2012

Vet du hur våra barn talar till varandra???

Jag ska kniva dig!
Jag ska slå ihjäl dig med min bandyklubba!
Jag ska sticka en kniv i halsen på dig!
Bögdjävul!
Fan!
Jävlar!
Fuck you!
Dra år helvete!

Detta är ett utdrag av de ord som förekommer på mina barns skolgård och i synnerhet på bandyplanen har jag denna vecka fått klart för mig!
Jag upprörs och blir så förtvivlad!
Vad växer våra barn upp i och till?
Var är de vuxna?????
OM vuxna använda vissa av dessa uttryck till andra människor skulle det klassas som olaga hot och ge minst böter som straff. Men på skolgården är det tydligen okej, det finns nämligen inga vuxna som vågar sätta ner foten och säga NEJ och ge konsekvenser för detta beteende och språkval hos barnen. Istället lär man barnen att en del barn har ADHD och då säger man såna saker. Detta har alltså fått till följd att även de barn som inte har diagnoser inlemmat dessa ord i sitt vardagliga vokabulär!
Snälla alla ni som jobbar med våra barn och ungdomar säg NEJ varje gång ni hör dessa ord.
Och vi föräldrar har ännu större ansvar att prata med våra barn om vi hör att detta förekommer. Tyvärr får vi mycket dålig information från vår skola om vad som händer och sker och att jag vet detta förekommer och att mina barn är inblandade i det har kan jag tacka andra föräldrar som hört det hela för.
Nu ska ju tilläggas att detta inte handlar om en högstadieskola utan om om ett lågstadium! Små barn som hotar varandra till livet utan att bli tillsagda är inte okej någonstans någon gång! Inte i skolan, inte hemma, inte på idrottsplaner, inte på stan! Vuxna måste ta sitt ansvar!!!!!

Inga kommentarer: